Wednesday, June 26, 2013

Revigorarea Inotului romanesc ....



Viziunea mea pe subiectul de mare actualitate

INOTUL ROMANESC.....

Comentand in reteau Linkedin, am cules o serie de idei sau teme care-i framanta, mai ales, pe cei din tarile cu traditie...; este adevarat ca postarile nu veneau de la corifeii lor [Bowman, Hannulla, Maglicho, Hines] ci de la ‘palmasi’ care trudeau, fiecare cum putea pe ‘ogorul’ bazinului.

Unele intrebari, unele teme erau puerile [‘cum sa-mi procur la bazinul meu personal /home-pool, noul tip de block-start ...] dar altele, destule, se implicau sa dea sfaturi si exemple graitoare; chiar daca formularea temelor era improprie terminologiei  sportive obisnuite la noi..., totus ideile se pot repera si cu ele poti sa-ti faci chiar si o lucrare de doctorat [ la noi, ca la ei.... nici vorba de asemenea veiletati...’’auzi d.le – are licenta de doctorat in inot”... asa ceva nu ai sa auzi prin bazinele lor].

Dar ca veni vorba, 'prin bazinele lor'...,  nu ai sa vezi antrenori stand pe scaun sau chiar, asezati, pe marginea vreunu-i  block start, dand indicatii pertinente celor de sub el. Dar ai sa vezi, ca fiecare antrenor merge, alearga  cam tot atat cat inoata ‘aia’ in apa si zau ca dupa antrenament parca 'simti ca ai facut si tu un fel de efort fizic, apropiat de cel al inotatorilor.'

Pai, cam de aici incep diferentele care se pot raporta la expresia ‘omul sfiinteste locul’; starea asta de fel , ce seamana a ‘lehamite’, trebuie sa dispara. Pai cum ? Cineva trebuie sa observe, sa controleze si sa conduca chiar... fiecare miscare a antrenorului fara ai uita pe inotatori.

Stiti ‘cine’ este acel ‘cineva’... dar sa stiti ca ‘el’ singur, luandu-se cu toti antrenorii de piept.. nu va face treaba. 

Intrumentul  lipsa in relatiile antrenor – conducator [federatie] ar trebui sa decurga logic dintr-un Recensamant al tuturor antrenorilor [si a bazinelor de inot] din Romania + din ATESTAREA ANUALA   a  fiecarui antrenor care vine, pierde  o zi la federatie si acolo da un exament, pe calculator, ca la politie cand vrei sa ai carnet de conducator auto.

Tot atunci se face un schimb de documente: antrenorul lasa o copie a planului de pregatire folosit in anul ce a trecut [+obiective indeplinite etc.] iar conducatorul [federatia] ii inmaneaza Statutul de antrenor in care se regasesc toate ‘dorintele’ federatiei care, odata aplicate, sa inceapa sa cladeasdca noul viitor al inotului romanesc.


Statul asta nu este greu de realizat – dar este ‘opera’ comuna a antrenorilor, adica ei trebuie intrebati responsabil care ar putea fi conduita de urmat pentru a avea rezulatte, eficienta. Apoi, odata votat, ‘recensamantul’ antrenorilor, trebuie pus in practica ca o conditii de a putea functiona ca antrenor... altminteri ;’apele se despart’ si fiecare cu steau lui....

Eu, de-as mai avea varsta tinereturilor vostre...., as miza mult pe Organizare. Trebuie adusi in apa multi copii [si ceea ce-i mai greu - absolut gratis+organizat]si cei mai multi, daca nu chiar toti, trebuie sa fie invatati sa inoate [ dec, nu contra-cost > antrenor].

Costul acestui efort il poate plati chiar federatia cand dupa un an de munca premiaza, in bani, pe toti cei care au avut rezultate.


Apoi, as alege intre doua forme de instruire: 1./ cea individualizata in care antrenrul  [ca o closca cu pui]  aplica treptat regulile si asteapta sau forteaza chiar, sa ‘iasa’ ceva... sau 2./ metoda care consta in  ‘lucru unitar, pe grupe omogene ca varsta sau abilitati’ in care numarul mare de copii care pornesc , exerseaza de la egal + impreuna, determina  emulatia, spiritul de intrecere firesc fiecaruia dintre noi. La prima metoda progresele se vad mai greu, incert.. la a doua, principalul mod de a exista este ...’progresul’. la fiecare repetare, la fiecare executie, la fiecare exercitiu !\

Unul fost campion olimpic lansa pe Linkedin ideia ca important este sa inveti inotul, apoi totul iti va face placere, evident sa de joci in apa etc. iar eu i-am adresat acest text si inca astept raspunsul sau [ de regula, asa raspunsuri mai rar, oamenii nu se implica a se ‘lupta’ contra argumentelor tale...]

Iata ce i-am scris...

<< Este perfect adevarat:"dupa ce inveti sa inoti, atunci incepi sa te distrezi in apa'.... dar, pentru a avea argumente care sa vizeze viitorul..., invatarea inotului trebuie facuta, absolut cu mijloacele specifice copilariei dar si cu cele ale sportului [ spiritul de intrecere, dorinta de a munci, de a fi mereu primul - si astea toate ca o continua 'serioasa-joaca' etc.]. Acest lucru esential are sanse mari sa dispara daca incepatorul incepe sa faca antrenamentul adultilor [copy/paste]. 

Ce parere aveti daca invatarea inotului sportiv [ deci dupa momentul in care copilul nu mai are frica de apa..] s-ar desfasura, prin multiple repetari ale unor parti, exercitii din tehnica coordonarii globale, de concurs, a celor 4 procedee, exersate pe distanta latimii bazinului (!!) si cu grupe mari de copii care sa freamate de ambitie de a fi 'el cel mai bun' iar dupa ce a invatat toate 'piesele', bucata cu bucata, ca intr-un Lego deja obisnuit acv ideie..., , treptat antrenorul sa uneasca elementele disparate, sa ajunga a fi demonstrat  cum se inoatat la concurs Spate, Crawl, Delfin, Bras si evident Medley.

Dupa aceatsa etapa, nu mai lunga de 6 luni toti copii [de s-ar putea din toate bazinele 'racordate' la acest sistem], tot in joaca, trebuie sa invete sa inoate, pe distante intre 25-50m, 'cea mai mare viteza cu cele mai putine miscari'..., lucru care conduce fara discutii la adoptarea celei mai corecte tehnici de inot a fiecarui copil... si iata ca numai dupa un an, prin 'jocul sportiv de-a inotul' poti avea in fata multi copii, care stiu ce vor si pot sa se intreaca spre targeturi din ce in ce mai mari, odata cu cresterea lor in varsta pana la pubertate, dupa care, deabea atunci sa poata incepe adevarata pregatire sportiva lasand in urma frumoasa 'joaca dea inotul'...>>

Cam asa as vedea eu lucrurile care sa mearga treaba ; acest cadru mare comporta o sumedenii de amendamente – esentialul este ca toti copii sa fie interesati si fericiti ca fac ce fac.

Apoi, dupa 12 ani pot incepe concursurile.., nu pentru colectia de medalii ( !) si pentru onoarea si increderea ca ‘iata poti sa incerci sa arati ce poti...daca nu reusesti... mai ai destul timp pana cresti mai mare’.... ; veriti-va de ‘duiumul campionilor si a medaliilor’ ; ele sunt tentante dar si amagitoare ; mai tarziu cand o medalie va reprezenta cu adevarat ceva.... ce ii poti oferi copilului ?

Am mai formulat , cu alt material, ideia de ‘GOVS’ – Guvernare sportiva... ; pe nimeni nu a interesat ca organizand activiatea in mod temeinic de fapt guvernezi si ca orice guvernarea, roadele trebuie sa iasa, evidet sa fie asteptate...

Inchei recapituland : alegeti metoda de a aduce multi copiii la latimea bazinului (a), incepeti sa-i obisnuiti sa constientizeze ceea ce fac / aplicati aforismul ‘festina lente’ la inot (b) si ‘guvernati’, ca la carte sa stie ceeea ce faceti (c).

Va aveti succes,

M.Olaru  27 Iunie 2013, cu 2 zile inainte de a aniversa cei 50 de ani de la absolvirea cursurilor de la Insitutul de Cultura Fizica / ICF [1963], Bucuresti.

================================
iata ce-am primit / tradus cu ajutorul lui Codruta... de la un comentator pe Linkedin.:
From: Codruta Cintea <codruta.cint______.com>
To: Mircea Olaru <scanave@yahoo.com>
Sent: Wednesday, June 26, 2013 9:19 PM
Subject: Re: Fw: Noi comentarii pentru „Olympian Lenny Krayzelburg says it best. When learning to...”



<< Activitatile fizice necesita practica. Unele sunt mai putin naturale ca altele, cum ar fi mersul pe bicicleta, patinajul si inotul ca exemplu. Totusi inotul este esential pentru viata si siguranta. Pot sa supravietuiesc fara sa stiu sa merg pe bicicleta sau sa patinez dar inotul poate sa-ti salveze viata sau viata altuia. Dar in privinta factorului „placere” trebuie sa fiu in dezacord cu abordarea lui Lenny.
Inotul si invatarea inotului poate fi facut cu placere de la bun inceput si pe parcursul intregului proces, chiar si pentru cei cu frica de inceput fata de apa. Chiar si adulti. Exista metode extraordinare de a face placerea sa invinga frica.
Una din cele mai bune metode este noul joc numit „SKWIM”! Usor de invatat si distractiv la inceput, oameni de toate varstele pot sa inceapa sa joace acest joc IN TIMP ce invata sa inoate! Da, chiar de la inceput! Si SKWIM ofera multe maniere/metode pentru a motiva inotul si imbunatatii propria siguranta si abilitatile in apa. SKWIM construieste socializarea, munca in echipa, spiritul si caracterul.
Pentru mai multe detalii va rog sa-mi dati contactul dvs.!

Coach Kevin McCarthy
International SKWIM® Certification >>

// tastati pe Google SKWIM (M.Olaru)

No comments:

Post a Comment