INOTUL
ROMANESC.....
Comentand
in reteau Linkedin, am cules o serie de idei sau teme care-i framanta, mai
ales, pe cei din tarile cu traditie...; este adevarat ca postarile nu veneau de
la corifeii lor [Bowman, Hannulla, Maglicho, Hines] ci de la ‘palmasi’ care
trudeau, fiecare cum putea pe ‘ogorul’ bazinului.
Unele
intrebari, unele teme erau puerile [‘cum sa-mi procur la bazinul meu personal /home-pool,
noul tip de block-start ...] dar altele, destule, se implicau sa dea sfaturi si
exemple graitoare; chiar daca formularea temelor era improprie
terminologiei sportive obisnuite la
noi..., totus ideile se pot repera si cu ele poti sa-ti faci chiar si o
lucrare de doctorat [ la noi, ca la ei.... nici vorba de asemenea veiletati...’’auzi
d.le – are licenta de doctorat in inot”... asa ceva nu ai sa auzi prin bazinele
lor].
Dar ca veni
vorba, 'prin bazinele lor'..., nu ai sa
vezi antrenori stand pe scaun sau chiar, asezati, pe marginea vreunu-i block start, dand indicatii pertinente celor
de sub el. Dar ai sa vezi, ca fiecare antrenor merge, alearga cam tot atat cat inoata ‘aia’ in apa si zau ca
dupa antrenament parca 'simti ca ai facut si tu un fel de efort fizic, apropiat
de cel al inotatorilor.'
Pai, cam de
aici incep diferentele care se pot raporta la expresia ‘omul sfiinteste locul’;
starea asta de fel , ce seamana a ‘lehamite’, trebuie sa dispara. Pai cum ?
Cineva trebuie sa observe, sa controleze si sa conduca chiar... fiecare miscare
a antrenorului fara ai uita pe inotatori.
Stiti ‘cine’
este acel ‘cineva’... dar sa stiti ca ‘el’ singur, luandu-se cu toti antrenorii
de piept.. nu va face treaba.
Intrumentul
lipsa in relatiile antrenor – conducator
[federatie] ar trebui sa decurga logic dintr-un Recensamant al tuturor
antrenorilor [si a bazinelor de inot] din Romania + din ATESTAREA ANUALA a fiecarui
antrenor care vine, pierde o zi la federatie
si acolo da un exament, pe calculator, ca la politie cand vrei sa ai carnet de
conducator auto.
Tot atunci
se face un schimb de documente: antrenorul lasa o copie a planului de pregatire
folosit in anul ce a trecut [+obiective indeplinite etc.] iar conducatorul
[federatia] ii inmaneaza Statutul de antrenor in care se regasesc toate ‘dorintele’
federatiei care, odata aplicate, sa inceapa sa cladeasdca noul viitor al
inotului romanesc.
Statul asta nu este greu de realizat – dar este ‘opera’ comuna a antrenorilor, adica ei trebuie intrebati responsabil care ar putea fi conduita de urmat pentru a avea rezulatte, eficienta. Apoi, odata votat, ‘recensamantul’ antrenorilor, trebuie pus in practica ca o conditii de a putea functiona ca antrenor... altminteri ;’apele se despart’ si fiecare cu steau lui....
Eu, de-as
mai avea varsta tinereturilor vostre...., as miza mult pe Organizare. Trebuie
adusi in apa multi copii [si ceea ce-i mai greu - absolut gratis+organizat]si cei mai multi, daca nu chiar toti, trebuie sa fie
invatati sa inoate [ dec, nu contra-cost > antrenor].
Costul acestui efort il poate plati chiar federatia cand dupa un an de munca premiaza, in bani, pe toti cei care au avut rezultate.
Costul acestui efort il poate plati chiar federatia cand dupa un an de munca premiaza, in bani, pe toti cei care au avut rezultate.
Apoi, as alege intre doua forme de instruire: 1./ cea individualizata in care antrenrul [ca o closca cu pui] aplica treptat regulile si asteapta sau forteaza chiar, sa ‘iasa’ ceva... sau 2./ metoda care consta in ‘lucru unitar, pe grupe omogene ca varsta sau abilitati’ in care numarul mare de copii care pornesc , exerseaza de la egal + impreuna, determina emulatia, spiritul de intrecere firesc fiecaruia dintre noi. La prima metoda progresele se vad mai greu, incert.. la a doua, principalul mod de a exista este ...’progresul’. la fiecare repetare, la fiecare executie, la fiecare exercitiu !\
Unul fost
campion olimpic lansa pe Linkedin ideia ca important este sa inveti inotul,
apoi totul iti va face placere, evident sa de joci in apa etc. iar eu i-am
adresat acest text si inca astept raspunsul sau [ de regula, asa raspunsuri mai
rar, oamenii nu se implica a se ‘lupta’ contra argumentelor tale...]
Iata ce
i-am scris...
<<
Este perfect adevarat:"dupa ce inveti sa inoti, atunci incepi sa te
distrezi in apa'.... dar, pentru a avea argumente care sa vizeze viitorul...,
invatarea inotului trebuie facuta, absolut cu mijloacele specifice copilariei
dar si cu cele ale sportului [ spiritul de intrecere, dorinta de a munci, de a
fi mereu primul - si astea toate ca o continua 'serioasa-joaca' etc.]. Acest
lucru esential are sanse mari sa dispara daca incepatorul incepe sa faca
antrenamentul adultilor [copy/paste].
Ce parere aveti daca invatarea inotului sportiv [ deci dupa momentul in care copilul nu mai are frica de apa..] s-ar desfasura, prin multiple repetari ale unor parti, exercitii din tehnica coordonarii globale, de concurs, a celor 4 procedee, exersate pe distanta latimii bazinului (!!) si cu grupe mari de copii care sa freamate de ambitie de a fi 'el cel mai bun' iar dupa ce a invatat toate 'piesele', bucata cu bucata, ca intr-un Lego deja obisnuit acv ideie..., , treptat antrenorul sa uneasca elementele disparate, sa ajunga a fi demonstrat cum se inoatat la concurs Spate, Crawl, Delfin, Bras si evident Medley.
Ce parere aveti daca invatarea inotului sportiv [ deci dupa momentul in care copilul nu mai are frica de apa..] s-ar desfasura, prin multiple repetari ale unor parti, exercitii din tehnica coordonarii globale, de concurs, a celor 4 procedee, exersate pe distanta latimii bazinului (!!) si cu grupe mari de copii care sa freamate de ambitie de a fi 'el cel mai bun' iar dupa ce a invatat toate 'piesele', bucata cu bucata, ca intr-un Lego deja obisnuit acv ideie..., , treptat antrenorul sa uneasca elementele disparate, sa ajunga a fi demonstrat cum se inoatat la concurs Spate, Crawl, Delfin, Bras si evident Medley.
Dupa
aceatsa etapa, nu mai lunga de 6 luni toti copii [de s-ar putea din toate bazinele 'racordate' la acest sistem], tot in joaca, trebuie sa invete sa
inoate, pe distante intre 25-50m, 'cea mai mare viteza cu cele mai putine
miscari'..., lucru care conduce fara discutii la adoptarea celei mai corecte
tehnici de inot a fiecarui copil... si iata ca numai dupa un an, prin 'jocul
sportiv de-a inotul' poti avea in fata multi copii, care stiu ce vor si pot sa
se intreaca spre targeturi din ce in ce mai mari, odata cu cresterea lor in varsta pana la
pubertate, dupa care, deabea atunci sa poata incepe adevarata pregatire sportiva lasand
in urma frumoasa 'joaca dea inotul'...>>
Cam
asa as vedea eu lucrurile care sa mearga treaba ; acest cadru mare
comporta o sumedenii de amendamente – esentialul este ca toti copii sa fie
interesati si fericiti ca fac ce fac.
Apoi,
dupa 12 ani pot incepe concursurile.., nu pentru colectia de medalii ( !)
si pentru onoarea si increderea ca ‘iata poti sa incerci sa arati ce poti...daca
nu reusesti... mai ai destul timp pana cresti mai mare’.... ; veriti-va de
‘duiumul campionilor si a medaliilor’ ; ele sunt tentante dar si
amagitoare ; mai tarziu cand o medalie va reprezenta cu adevarat ceva....
ce ii poti oferi copilului ?
Am
mai formulat , cu alt material, ideia de ‘GOVS’ – Guvernare sportiva... ;
pe nimeni nu a interesat ca organizand activiatea in mod temeinic de fapt
guvernezi si ca orice guvernarea, roadele trebuie sa iasa, evidet sa fie asteptate...
Inchei
recapituland : alegeti metoda de a aduce multi copiii la latimea bazinului
(a), incepeti sa-i obisnuiti sa constientizeze ceea ce fac / aplicati aforismul
‘festina lente’ la inot (b) si ‘guvernati’, ca la carte sa stie ceeea ce faceti (c).
Va
aveti succes,
M.Olaru
27 Iunie 2013, cu 2 zile inainte de a
aniversa cei 50 de ani de la absolvirea cursurilor de la Insitutul de Cultura
Fizica / ICF [1963], Bucuresti.
================================
iata ce-am primit / tradus cu ajutorul lui Codruta... de la un comentator pe Linkedin.:
From: Codruta Cintea <codruta.cint______.com>
To: Mircea Olaru <scanave@yahoo.com>
Sent: Wednesday, June 26, 2013 9:19 PM
Subject: Re: Fw: Noi comentarii pentru „Olympian Lenny Krayzelburg says it best. When learning to...”
iata ce-am primit / tradus cu ajutorul lui Codruta... de la un comentator pe Linkedin.:
From: Codruta Cintea <codruta.cint______.com>
To: Mircea Olaru <scanave@yahoo.com>
Sent: Wednesday, June 26, 2013 9:19 PM
Subject: Re: Fw: Noi comentarii pentru „Olympian Lenny Krayzelburg says it best. When learning to...”
<< Activitatile fizice necesita practica. Unele sunt mai putin
naturale ca altele, cum ar fi mersul pe bicicleta, patinajul si inotul ca
exemplu. Totusi inotul este esential pentru viata si siguranta. Pot sa
supravietuiesc fara sa stiu sa merg pe bicicleta sau sa patinez dar inotul
poate sa-ti salveze viata sau viata altuia. Dar in privinta factorului „placere”
trebuie sa fiu in dezacord cu abordarea lui Lenny.
Inotul si invatarea inotului poate fi facut cu placere de la
bun inceput si pe parcursul intregului proces, chiar si pentru cei cu frica de
inceput fata de apa. Chiar si adulti. Exista metode extraordinare de a face
placerea sa invinga frica.
Una din cele mai bune metode este noul joc numit „SKWIM”!
Usor de invatat si distractiv la inceput, oameni de toate varstele pot sa
inceapa sa joace acest joc IN TIMP ce invata sa inoate! Da, chiar de la
inceput! Si SKWIM ofera multe maniere/metode pentru a motiva inotul si
imbunatatii propria siguranta si abilitatile in apa. SKWIM construieste
socializarea, munca in echipa, spiritul si caracterul.
Pentru mai multe detalii va rog sa-mi dati contactul dvs.!
Coach Kevin McCarthy
International SKWIM® Certification >>
// tastati pe Google SKWIM (M.Olaru)
Coach Kevin McCarthy
International SKWIM® Certification >>
// tastati pe Google SKWIM (M.Olaru)
No comments:
Post a Comment