[text in lucru...!]
Relieful Anatoliei [cuvant din Greaca Veche care inseamna 'locul de unde incepe viata, lumina', (Rasaritul) iar in otomana 'Mama bunatatii depline' / 'ana' =mama, 'doglu'= plin, bogat (cu un 'g' gutural, care se scrie dar nu se pronunta..., ciudata vorbire..., n.t.] este zbuciumat..., un teritoriu [Asia Minor] in care sunt cuprinse absolut toate formele de relief si clima - o mostra, la scara redusa a tuturor celor care ne inconjoara pe aceasta lume, forme de relief in care oamenii si-au agsit, adaptandu-se, locul prielnic existentei lor ..., de la locuri cu clima euatoriala sau secetos sahariana la locuri reci , friguiroase de parca ai fi la Polul Nord, fara uita ca zona centrala a Anatoriei, care este un vechi fund de mare, Turzghiol, (Tuz=sare) ridicat la cca 1000m (vezi Sinaia) unde un deshert omenos ajuta la cresterea abundenta a pepenilor galbeni, frunctul national turcesc, asa cum prunele sunt raspandite, pretudinteni, la noi.......
Ei, acest relief pare a fi rezultat dintr-o planetara framantare tectonica din care au rezultat dealuri, culmi semete si vai abrupte, salbatice si ametitoare - relief fazta de care 'drumarii' [termen romanesc al unei vechi meserii prin locurile astea...] sau format, sau calit in a face lucruri care la prima vedere par grele sau chiar imposibile, dar care rezolva pe niste adevarate capodopere in domeniu.
Asa se face ca, pana mai curand, 'CFR'-ul turcesc era ceva anemic, rezultat dintr-o apriga confruntare cu natura, o cale ferata facuta inca de pe vremea otomana, de nemti [mereu apar, peste tot in lumea asta - 'nemtii', ca cei care rezolva lucrurile grele.../ dovada este si cimitirul german 'aleman mezari', special destinat incheierii, in conditiile religiei crestine, a vietii acestora / religia islamic a nu permite ihumarea in cimitire decat a coregionalilor lor...], care au strecurat o cale ferata prin acest hatis plin de frumusete [vezi celebrul 'Orient expres' care mergea pana la Bagdad, pe vremi apuse] dar, mai nou, cel putin legatura Istanbul-Ankara, beneficiaza de un tren rapid, de factura moderna si care asigura o vitza de deplasare impresionanta pentru aceste locuri (200km/ora); aceste cuvinte le-am mestesugit, eu, cel fara darul de a scrie atragator, pentru a prezenta fotografiile de mai jos.
Ele sunt decupate din inregsitrarea video [webcam auto] care ma insoteste mereu, un produs electronic chinezesc facut pentru americani..., si care are un card de 16 GB ce asigura o inregistrare perpetua, non-stop, timp de 5 ore, a tuturor evenimentelor intalnite de masina si sofer. Este un aparat super dar care, la prelucrare, iti mananca sufletul..., sau cel putin imi mananca mie, 'analfabetu cu internetu' ... sufletul de cat dureaza si cate operatii, proceduri, trebuie urmate care sa-ti dea video-clipurile pe care le-ai decupat in cele cca 5 ore de inregistrare [nu mai vorbesc si de salvarea fotografiilor...uf, dar le-am facut si iata cate au iesit.
Cea mai recenta autostrada a Turciei este realizata ca un efort intalnit doar pe vremea faraonilor.
Deoarece 'pasul Taurus', drumul probabil folosit de toti locuitorii inca din adanca antichitate, este o cale salbatica, frumoasa, dar grea mai ales pentru 'armada TIR-urilor..', deci este vorba de un defileu antic in care rar poti atinge viteza de 80 km/ora (la vale), facea ca transportul sa fie mereu la cheremul naturii.., mai marii zilei au aratat inca odata forta economica dobandita in ultima vreme de Turcia... si au facut o autostrada, paralela cu drummul vechi, care pe o distanta de cca 50km au strapuns muntele de 8+8 ori [dus/intors], pentru niste tuneluri care pur si simplu te coplesesc. Eu, la dus spre Adana... prefer vechiul drum, care coboara pana la Pozanti iar privelistea se merita.. dar la inapoiere spre Ankara, prefer autostrada tunelurilo, un drum nemaipomenit de bun si placut..
Cred ca, in conceptia 'drumarilor nostri' o asemenea solutie ar parea bizara, incomoda sau chair imposibila, dar pentru cei autohtoni - treaba merge, pot folosi cuvantul...., 'indraznet' si totul este perfect ['nemteste']. Ar mai fi ceva, specific turcesc.., ori ce lucrare, incepand de la autorstrazi, sau, in orase - dotarea cu linii de tramvai, etc., ... o lunnnnga perioada de timp se folosesc in regim GRATUIT [de regula 1-2 ani], apoi incep sa apara elementele de colectare a tarifelor, biletelor dar valoarea acestora este acceptabila pentru buzunarul fiecaruia [ o exceptia apare cand este vb. ds. pretl benzinei care este duble fata de cel cu care ne-am obisnuit noi, aici, acasa... dar pretul benzinei se justifica - infrastructura turcilor este la nivelul cerintelor moderne actuale]
========================= autostrada Sofia - Varna =============================
este atat de noua incat nici nu este inclusa in hartile GPS-ului; pare o bijuterie, si este clar facuta de aceiasi 'mana', nu sunt 'carpeli', adica lucrari facute de firme diferite iar asta inseamna aspecte, finisari diferite.
Acest proiect l-a inlocuit ca prioritate pe cel al autostrazii continuare de la Edirne > Kaptan Andreevo.... pana la Dimitrovgrad, de unde se continua spre Stara zagora pe drum national obisnuit.... si, iata a vecinii nostri de la sud, mai saraci ca noi, cu mai putine masini dar cu un litoral generos... au avut curajul sa renunte la un proiect 'made in Turkiye' inlocuindu-l cu unul 'made in Bulgaria' - facut sa 'luneci' cu usurinta... este drept spre 'nisipurile de aur'...; iata cateva foto de pe aceasta autostrada:
'Donez' drepturile de 'copy-right' a acestor imagini, chiar si de tex [daca ar fi cazul, dar nu cred..] autoritarilor romane, specifice in zona 'drumarilor'; fotografiile 'spun' cate ceva.... dar el mai indicat lucru ar fi vizitarea la fata locului.
ReplyDeleteScriu asta nu numai in legatura cu infra- structura evocata ci si cu mai multe alte capitole din sfera economica [si nu numai...] ale Turciei moderne, a 8-a putere economica mondiala a 'lumii' la ora actuala !!