Friday, November 23, 2012

Avem nevoie de un 'handyman' si la inot ?



luni, 7 martie 2011


Exista 'handyman' si la inot...?



Inotul - afara de a fi invatat, perfectionat... 
pana la maiestrie,mai are nevoie, uneori, 
de a fi 'reparat'..., englezul le spune la 
astia 'buni la toate' = 'handyman'.....

Traducere din Română în Engleză by Google translate


There 'Handyman' and swimming ...?
Swimming - off to be learned, perfected ... to masteryneeds 
sometimesto be 'repaired'..., the Englishmans telling the guys
 'good at all' ='Handyman'.....


Ds. aceasta activitate, ds. menirea ei, mi-am dat seama, ciudat+destul de 
tarziu..., cand nisteTriatlonisti (alergare, ciclism, inot) m-au rugat 'sa ma
 uit putin la ei'.

Dupa ce ochiul meu a fost obisnuit cu 'finesuri' de inotatori , unii mai 
buni ca altii..., triatlonistii mi s-au arata ca niste...'perfect neajutorati':
 deci ei stiau sa inoate, dar doar 1-2 au facut lucrul asta cu un instructor
 si, mai ales, de mult, in frageda copilarie.

Este remarcabila ardoarea cu care acesti 'civili' [in ale inotului] doresc 
sa se perfectioneze - inotul lor fiind evident cel mai deficitar dintre cele 
3 ramuri ale Triatlonului. Asta fiind un punct castigat -ardoarea iar acum 
ds. un punct 'pierdut': cei care fac alergari sau ciclism, sau ambele, 
volens/nolens..., au membrele inferioare mai grele, urmare fireasca 
a lucrului specific.

Acesta este punctul lor slab: in apa, atarna , plutesc mai greu si o parte 
din efort , teoretic, va fi dirijat spre partea de 'plutire' in detrimentul partii 
de 'inaintare' - deci per total = performante mai slabe.

Asta, totusi, nu ar trebui sa descurajeze pe acesti entuziasti deaorece, 
cu cca 3-4 decenii inainte, la inot sportiv, am avut un campion/ 
recordmen mondial la 1500 liber, care inota numai, sau, mai ales cu 
bratele [George Breen, USA] si deci 'se poate'......

Triatlonistii 'mei' sunt constienti de acest presupus handicap si aici apare 
acest 'om bun la toate / handyman', adica 'eu', antrenorul de inot.

Scriu acest material, mai ales, pentru cei care nu au putut veni la prima 
lectie....pentru ca nu au fost toti , incerc sa scriu ce-am facut, ce le-am 
vorbit... lor la prima lectie / aviz amatorilor.....

Pe uscat: 
a/ le-am spus ca normal ar trebui sa facem ceva miscari de incalzire cu 
scopul de a dezvolta mai mult mobilitate, mai ales la umeri.

b/ le-am expus regula de aur a inotului sub forma glumeatza a expresiei '
tragi un kil de aer > sufli un kil de aer'... in sensul ca, chiar pe uscat fiind,
 daca nu respecti regula asta, dupa cateva respiratii, deja apare disconfortul 
respirator, culmea, fara sa fi facut efort.., dar mi-te in apa. 

Retineti - "respiratia are 2 faze: 'inspirul' [care-i ceva usor de facut, este 
reflex si instinctual...] si 'expirul', asta este ceva care trebuie controlat 
prin gandire, repetat pana la automatizare si, mai ales, in conditii de efort, 
oboseala..

c/ le-am mai spus, in treacat, ca eficienta optima la inaintare este 
'sa inoti cat mai repede posibil dar cu miscari cat mai putine' 
[ vezi conceptul BEST...] si asta nu se obtine asa, deoadata, ci se 
antreneaza ducand la un simt aparte al felului de a inainta etc. finalul 
va fi = o tehnica corecta, indiferent de valoarea performantei ca la concurs !

In apa:

1. I-am lasat sa inoate, spunandu-le 'faceti cateva bazine asa cum 
stiti voi' + 'uitati ca sunt aici'....

2. I-am adunat la marginea bazinului si i-am invatat sa faca 'scufundari
 verticale' / asa le-am testat capacitatea de a pluti la vericala, fara nici 
o alta miscare; majoritatea, totusi, au plutit destul de bine

3. am trecut la primele exercitii din 'scoala inotului', adica:
- invatarea pozitiei de 'start din apa'
- impingerea in pluta ventrala, apnee
- idem, dar la sfarsit cu intoarcere in pluta dorsala
- idem, dupa impingere cu miscari de picioare [ventral, dorsal]
- idem, si cu miscari de brate, in apnee [ la inceput doar 4 cicluri /....metri]
- idem, dar cu lansare din stand asezat pe marginea bazinului, plonjonul in apa

Considerand ca pentru prima lectie le-am dat destul de lucru....., 
am incheiat cu invitatia de a inota cateva lungimi, gandindu-se la 
cele auzite sau exersate inainte.

Obs.: 'tritonii' astia, au terminat lectia veseli, chiar optimisti si prevand 
ca obsesia ca 'nu inoata bine' se va estompa; evident nu vom scoate
 campioni la inot dar vom exersa inotul in conditiile stiute (centrul de 
greutate mai sus si consecinta...'atanarea','tararea' picioarelor)

[vom continua 'confidentele' pe masura avansarii in practica....]

No comments:

Post a Comment