Friday, November 23, 2012

"Pentasalt... educational"



joi, 9 iunie 2011


Un proiect fara acoperire.....?

'PENTA SALT... EDUCATIONAL

’’Ultimii 5 paşi restanţi’’ ai sec. XX …
pentru „săritura” în Educaţia sec. XXI ….!"
Autor
prof. Mircea Olaru, ph.ed / nataţie, 73 ani
Monday, January 12, 2009
Abstract
Între a fi „bun” sau „rău” există şi a existat întotdeauna situarea acestora la extremele unei activităţi, a unui produs ş.a.m.d.
Mai ales acum, cu referire la noţiunea de „educaţie” şi la 
depozitarea” ei în membrii societăţii noastre (mai ales în masa tinerilor), este nevoie de o abordare sigură, simplă, pragmatică,
 economică şi eficientă pentru a separa decisiv binele de rău.

Ţara noastră şi neamul românesc sunt în mare pericol, 
aproape ireversibil, de degradare etică şi morală, cu 
repercusiuni din ce în ce mai greu de prefigurat. 
Acest fapt îl simţim chiar fără a fi mereu predispuşi
 la avedea doar jumatatea goala a paharului cu apă….

Metodele tradiţionale ale educaţiei, folosite de mulţi ani, 
unele cu minusuri evidente, trebuiesc „recondiţionate” 
– simplu şi economic.
În situaţia în care visteria ţării ar avea bani, poate altfel 
s-ar putea proiecta un program eduaţional, să-i zicem 
elitist”…, dar cum „banii” nu-i avem nicioadată, şi 
pentru mulţi s-au dovedit a fi „ochiul diavolului”, a
cum este absolut nevoie de inovaţii simple, ieftine 
dar absolut eficiente, iar aceste „noi-metode” trebuie 
să nu fie personalizate, individualizate ci, dimpotrivă, 
trebuie supuse activităţii în grup, grupuri care de fapt 
există (şcoli, clase), şi care oferă posibilitatea ca 
elemente de întrecere emoţională, de autosupraveghere
 şi „corectare din mers” să conducă acţiunile de educare
 pozitivă prin manifestări rapide, dese, zilnice, 
dezirabile….; vom vedea cum – [de fapt, pentru mine,
 antrenor de înot de-o viaţă..., „educaţia”, edificarea ei,
 îmi este reprezentată ca un antrenament, cu exerciţii 
bine alese şi mult repetate până la automatizare ... ?!!]
Primul „pas”:
„Exploatarea inteligentă a condiţiei de a lucra în grup”
Acţiune primară concretă:
La „iniţiativa” personala a unor diriginţi… 
în clasele conduse de aceştia va exista preocuparea
 certă ca toţi elevii clasei să:
1. înveţe versurile Imnului naţional, toate versurile, 
nu doar prima sau şi a doua strofă... !
2. să recite aceste versuri atât în mod individual 
dar mai ales în grup (întreaga clasa, în „cor”, 
cu acelaşi glas şi intonaţie emoţională)
„Exploatare inteligentă”:
La iniţiativa unor directori de şcoli se vor organiza 
concursuri „inter-clase” având ca subiect – recitarea
 în cor a versurilor Imnului naţional.
** întrecerea să fie organizată sub controlul cadrelor 
didactice + a unor grupuri de părinţi
** după primul an de aplicare a acestui exerciţiu se vor
 putea apela şi alte texte din lirica naţională şi nu numai,
 dar tot în grup şi cu carcater de întrecere şcolară.
Argumentare :
Întreb retoric –
Cum este mai bine să înveţi, să dezvolţi 
cel de-al doilea sistem de comunicare, 
semnalizare - începând cu scrisul sau cu cititul ... ?
Eu optez pentru citit prioritar înaintea scrisului
evident aceste două mari laturi ale educării se 
completează una pe cealalta, dar, cel puţin în
 primele clase elementare (mai ales clasa I), 
gradual, propun ca cititul să fie prioritar faţă de scris.
A citi este mai simplu decat a scrie... şi asta dacă 
se face în grup (în cor) pot apărea situaţii psiho-
moral-volitive care favorizeaza învătarea perfectă.

În grup elevii pot să se orienteze mai uşor asupra 
unor greşeli spre a nu le mai repeta în altă ocazie, 
tot aşa componenţii grupului învaţa să se 
autocorecteze şi să devină receptivi la unele 
valori specifice vieţii în colectiv, activitatea 
socializată etc.

Despre învăţarea, pe „nerăsuflate”, a Imnului…. 
nu mai este cazul de a pleda: aproape nimeni din
 tara asta nu ştie TOATE strofele şi asta este o 
mare ruşine pentru întreg neamul nostru; 
această deficienţă trebuie ameliorată cât mai 
grabnic posibil…!!!
Al doilea „pas”:
În şcolile în care această activitate (minimum) 
se arată a fi reuşită, realizabilă, se va „testa” 
efectul educaţional practic prin – începerea 
organizărilor cerute de acţiunea de înfiinţare 
a unor „cluburi şcolare” cu personalitate juridică 
şi în paralel cu activitatea şcolii de bază, fiecare 
ajutându-se una pe cealaltă.

„Clubul şcolii” trebuie să fie locul în care opţiunile 
extraşcolare, talentele, aspiraţiile unor elevi să-şi 
găsească locul în cel mai firesc mod, adică:
 dacă unii profesori au o atracţie spre o activitate
 educativă, creatoare de valori morale şi chiar 
materiale, acel profesor va fi atras firesc de 
existenţa acestui club;
 dacă unii elevi sau colegi, prieteni ai acestora 
din alte medii şcolare, au înclinaţii extraşcolare 
deosebite şi care le face plăcere să le practice 
în mod organizat, sub supraveghere didactică, 
pentru aceştia, clubul şcolii poate deveni chiar 
o „a 2-a casa în care ei se vor simţi bine şi,
 poate, vor fi feriţi de unele influenţe nocive.
„Testarea” are loc prin:
1. organizarea (cu personalitate juridică) a clubului 
şcolii (statut, regulament etc.)
2. cu atragerea liber consimţită a cadrelor sensibile
 la activitatea clubului, aderare ce poate fi motivată
 şi material (există căi legale!)
3. cu atragerea elevilor în activitatea clubului pe 
două mari paliere: unul artistic şi unul sportiv, în 
limitele statului şi regulamentului de funcţionare 
a clubului etc.
** personalitatea juridică a clubului şcolii permite 
activităţi financiare legale: sponsorizări, atribuire de 
fonduri din surse extraşcolare, până la alocarea de 
fonduri de la Stat sau chiar din exterior;
** unele acţiuni pot beneficia de fondurile Statului 
în sensul angrenării clubului în acţiuni specifice
 unor ministere sau autorităţi: plantare de arbori, 
participări la campanii de curăţenie a mediului ş.a.m.d.
Al treilea „pas”:
Este de competenţa Statului, a Guvernului şi a 
Ministerelor direct vizate de acest demers; 
în esenţă şi până a intra în argumentări mai ample
 – este vorba despre reorganizarea subsistemului 
de sport şcolar,adică a Cluburilor sportive şcolare/ CSS.

Această acţiune trebuie să conducă înapoi în „şcoală”,
 forţa şi experienţa profesorilor-antrenori care, 
fie în cadrul orelor din programa EFS, fie în cadrul
 clubului şcolii, vor avea sarcina de a stimula 
participarea elevilor la diferite forme ale exerciţiului
 fizic iar pe elevii cei mai talentaţi să-i pregătească, 
să-i orienteze către practicarea în cadrulsportului 
de performanţă (grupuri de copii, juniori + 
alte forme şi alte grupe de vârstă); evident aceiaşi
 atmosferă va fi susţinută şi în partea dedicată 
activităţilor artistice.

Consider că „viaţa” CSS-urilor trebuie să ia sfărşit; 
acest sistem a servit scopurilor propagandei de tip
 comunist, a avut şi laturi bune dar, în esenţă s-a
 fondat pe subminarea EFS-ului şcolar şi a dus la 
creerea artificială a unor forme superioare care 
nu aparţineau bazei ci unei elite de multe ori 
întâmplător apărute....
CSS-urile au generat antrenori de elită mondială
 (Belu, Bitang s.a.) dar a oferit „culcuş” nemeritat 
şi multor altor neaveniţi.

CSS versus EFS-ul şcolar nu trebuie să mai dăinuie!

** acest lucru poate părea greu de realizat dar nu este aşa 
– profesorii-antrenori / secţii din CSS, vor fi legaţi 
intrinsec de baza naturală, firească de selecţie;
** o serie de posturi TESA din schema de funcţionare 
a CSS-urilor pot fi redirijate pentru o mai bună organizare
 a învăţămentului etc.
Al patrulea „pas”:
Se referă la organizarea piramidală, pe plan naţional
 a unei alte forme ale vechii „Daciade” – sub denumirea generoasă, provenită din antichitate
„MENS SANA IN CORPORE SANO”
La acest capitol avem destulă experienţă organizatorică, 
se ştiu şi se pot sprijini multe activităţi, pot participa multe
 Ministere şi alte autorităţi ale Statului.
Principalul rost al acestei întreceri naţionale este să 
adune toate energiile tinerilor din şcoli şi din cluburile 
acestora, pornind chiar de la „acel concurs de recitare
 în cor a Imnului nostru” şi la campionate, întreceri, 
festivaluri în toate sferele de activitate artistică şi 
sportivă a tineretului nostru, acţiuni care trebuie 
remunerate consistent din Bugetul de Stat.
Al cincilea „pas”:
Având în vedere buna reprezentare şi imaginea 
bună a culturii româneşti peste hotare şi mai ales 
rezultatele la diferite forme de întrecere internaţională 
(olimpiade sportive, întreceri la diferite discipline 
şcolare, inventică ş.a.).

Statul nostru trebuie să promoveze un „export” 
de „capital cultural” prin deschiderea de şcoli satelit 
(bursiere) a bunelor noastre unităţi şcolare recunoscute (amănunte într-un materil special dedicat acestui subiect).
În acelaşi spirit – se vor face demersurile necesare 
ca din alte ţări, şcoli reprezentative, să-şi deschida 
porţile la noi în ţară; poate că ideea de reciprocitate 
ar fi foarte bine venită.
Efecte:
Se va creea o emulaţie atât pentru obţinerea burselor 
de către elevi şi profesori…, emulaţiea va avea ca
 suport ocazia mult apreciată de a învăţa, trăi în alte 
condiţii binefăcătoare din toate punctele de vedere.
Conducerile şcolilor, cadrele didactice şi, mai ales 
părinţii vor fi motivaţi pentru a lucra în acest sens
eforturile lor vor face ca fiecare acţiune a şcolii să 
capete valoare şi astfel se va ridica potenţialul 
educativ, cultural în masa celor vizaţi de aceste activităţi
FINAL:
Cei cinci „paşi” restanţi se pot recupera este 
nevoie de bune intenţii de ordin intelectual, fără 
nici un amestec politic sau de altă natură – totul 
trebuie făcut având în minte şi suflet cuvintele 
„a fi bine educat” cu referire la cât mai mulţi copii 
ai neamului nostru atât de amărât şi oropsit….

No comments:

Post a Comment