miercuri, 1 iunie 2011
ŞI ADULŢII, MAI TEMĂTORI,
POT INVĂTA RAPID INOTUL….
Multi dintre noi am ‘pierdut ştartul’ de a invăta inotul in copilărie…..
Mă uit la acestia şi văd cum privesc cu jind la cei care sunt in apa,
pe litoral, la mare sau in diferite alte piscine, ocazii….
L-am intrebat pe prof. Mircea 0laru, antrenor de inot, dacă adultii
fricoşi mai pot invata vreodată inotul….?
Surpriza - acesta spune că adultii pot invăta inotul,
chiar mai uşor decăt copii …!
‘’Spre deosebire de cei mici, adultul se poate bizui pe
o mai mare intelegere a exerciţiilor, in final, cu apel la
calitatea ‘răbdării’, poate sa avanseze in aventura sa’’ ,
imi spune antrenorul.
Deci, sa rezumam:
Adultilor le este recomandată invătarea prin tehnica
de inot Bras; acesta este mai uşor de ‘suportat’ deoarece
brasistul adult nu va fi obligat să tină capul in apă, acest
impediment, probabil, l-a indepartat, in copilărie, de o
imprietenire certa cu apa.
La inceput, fiecare lectie incepe cu invătarea pe uscat
a exercitiilor de picioare Bras; in acest moment al lectiei,
adultului i se explica căteva elemente cheie pentru
viitoarea sa reuşita, ele nu pot fi executate cu greşeli….!
A - mentinerea labelor in flexie dorsala acentuata tot timpul
executiei atat pe uscat cat si cand va fi in apa (foto 1);
B - aducerea calcailor cat mai aproape de şezuta şi
departarea genunchilor, fara aducerea exagerata a
genunchilor spre abdomen (foto 2)
C -vaslirea eliptica (‘’aduna apa…’’) simetrica, egala,
cu ambele picioare pana la revenirea in pozitia initiala;
Apoi se va trece la apropierea de apa:
D – aşezare pe marginea bazinului (foto 3) şi
executarea pozitiilor anterior invatate
in care exista doua momente importante, sa le numim
‘mini pauze’, cand adultul se verifica pe sine daca respecta
indicatiile initiale adica - flexia plantara, aducerea calcailor
spre şezuta, departarea genunchilor, rotarea labelor
(aidoma lui ‘Charlie Chaplin’) şi ‘adunarea apei’ (prin
apăsarea in călcîie, nu prin ‘impungerea apei’ cu degetele,
cu labele in pozitie gresita ‘flexie plantara’ foto 4a+b).
Dupa acest prim contact cu apa, adultul va intra in bazin cu
sprijin pe marginea acestuia.
a aerului numai pe nas, apoi şi pe gura…)
Etapa urmatoare poate fi impartita in doua faze:
prima – cand instructorul sprijina direct executiile cu mişcarile de
picioare aleadultului corectand verbal eventualele greşeli (foto 5)…
a doua – cand adultul este inzestrat cu mijloace ajutatoare de plutire (colac ).
Intai i se va recomanda sa incerce a realiza o pozitie echilibrata,
intinsa şi relaxata de plutire (fara nici o mişcare, foto 6) şi apoi
cu executarea repetata a mişcarilor anterior invatate (foto 7).
De retinut – fara nicio greseala …!!! Pentru ca daca executiile
determina inaintarea corpului ... inseamna ca mişcarile sunt
executate corect… daca, din contra, se remarca stagnare sau
chiar ‘mersul inapoi’…, trebuie o reevaluare (chiar pe uscat)
a intregii executii pentru a se elimina toate greşelile.
Acestea sunt cele mai importante momente ce trebuie parcurse in mod conştiincios si cu perseverenta.
Treptat se va trece la inaintarea pe piept, tot cu sprijin de plutire
(colaci + plute, foto 8) iar in final se va ajunge la o incadrare
optima in regulile tehnicii de inot Bras şamd.
Desigur ca, astfel, adultii pot invata uşor inotul, spre deosebire
de ideia déjà obişnuita ca aceştia nu mai reuşesc sa mai invete,
niciodata, sa inoate.
Dar este nevoie de dorinta ferma de a parcurge, fara greseli,
aceste exercitii şi de rabdare cat mai mare a spus Mircea 0laru.
Conditia principala: veniti la bazin şi supuneti-va regulilor de
invatare si perfectionare, repetand fara greş exercitiile anterior
descrise.
-
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
IATĂ, SUMAR ÎN CE CONSTĂ SUCCESIUNEA SARCINILOR A 12 LECŢII
(UN CICLU) PROGRAMATE PENTRU FORMAREA DEPRINDERII DE A ÎNOTA:
Mijloace/lecţii: o1, o2, o3, o4, o5, o6, o7, o8, o9, 10, 11, 12. 0bs.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gimnastică g, g, g, g, g, g, g, g, g, g, g, x
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sărituri ăn apă x, x, x, x, x, x, x, x, x, x, x, x mereu
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Acomodare cu apa A, A, A, A, A, A, a, a, a, a, x mereu
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
’Pluta’ E, E, E, E, E, E, e, e, e, ‑, ‑, -, jocuri
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
’Picioare’ P, P, P, P, P, P, p, p, p, -, -, -, partial
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Braţe ‑, ‑, ‑, B, B, B, B, B, B, b, b, b, prudent
+ Picioare= 5-7 m (în apnee-înot şcoală)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Idem(B+P) -, -, ‑, ‑, R, R, R, R, R, R, R, R, maximal
cu Respiraţie la 5,4,3,2 braţe (coordonări globale)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Manevre -, -, -, x, x, x, X, X, X, X, X, -, facultativ
procedee de salvare
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Verificare: v, v, v, v, v, V, c, c, c, c, c, C, Notare zilnică
Obs: Literele mari indică sarcina principală a zilei.
Fiecare curs, ciclu va fi încheiat cu un concurs de atestare a deprinderii de a înota
-------------------------------------------------------------------------------------------
============================================
No comments:
Post a Comment