Sunday, November 18, 2012

joi, 9 iunie 2011 Un proiect fara acoperire..... 'PENTA SALT... EDUCATIONAL




joi, 9 iunie 2011


Un proiect fara acoperire.....

'PENTA SALT... EDUCATIONAL

’’Ultimii 5 paşi restanţi’’ ai sec. XX …
pentru „săritura” în Educaţia sec. XXI ….!"
Autor
prof. Mircea Olaru, ph.ed / nataţie, 73 ani
Monday, January 12, 2009
Abstract
Între a fi „bun” sau „rău” există şi a existat 
întotdeauna situarea acestora la extremele unei 
activităţi, a unui produs ş.a.m.d.
Mai ales acum, cu referire la noţiunea de 
educaţie” şi la „depozitarea” ei în membrii 
societăţii noastre (mai ales în masa tinerilor), 
este nevoie de o abordare sigură, simplă, 
pragmatică, economică şi eficientă pentru 
a separa decisiv binele de rău.
Ţara noastră şi neamul românesc sunt 
în mare pericol, aproape ireversibil, de 
degradare etică şi morală, cu repercusiuni 
din ce în ce mai greu de prefigurat. 

Acest fapt îl simţim chiar fără a fi mereu 
predispuşi la avedea doar jumatatea goala a 
paharului cu apă….
Metodele tradiţionale ale educaţiei, 
folosite de mulţi ani, unele cu 
minusuri evidente, trebuiesc „recondiţionate”
 – simplu şi economic.
În situaţia în care visteria ţării ar avea bani,
 poate altfel s-ar putea proiecta un 
program eduaţional, să-i zicem „elitist”…,
 dar cum „banii” nu-i avem nicioadată, şi 
pentru mulţi s-au dovedit a fi „ochiul 
diavolului”, acum este absolut nevoie 
de inovaţii simple, ieftine dar absolut eficiente, 
iar aceste „noi-metode” trebuie să nu fie personalizate, 
individualizate ci, dimpotrivă, trebuie supuse 
activităţii în grup, grupuri care de fapt există 
(şcoli, clase), şi care oferă posibilitatea ca 
elemente de întrecere emoţională, de autosupraveghere 
şi „corectare din mers” să conducă acţiunile de 
educare pozitivă prin manifestări rapide, dese, 
zilnice, dezirabile….; vom vedea cum – [de fapt, 
pentru mine, antrenor de înot de-o viaţă..., 
educaţia”, edificarea ei, îmi este reprezentată 
ca un antrenament, cu exerciţii bine alese şi 
mult repetate până la automatizare ... ?!!]
Primul „pas”:
„Exploatarea inteligentă a condiţiei de a lucra în grup”
Acţiune primară concretă:La „iniţiativa” personala a 
unor diriginţi… în clasele conduse de aceştia va 
exista preocuparea certă ca toţi elevii clasei să:
1. înveţe versurile Imnului naţional, toate versurile, 
nu doar prima sau şi a doua strofă... !
2. să recite aceste versuri atât în mod individual 
dar mai ales în grup (întreaga clasa, în „cor”, cu 
acelaşi glas şi intonaţie emoţională)
„Exploatare inteligentă”:
La iniţiativa unor directori de şcoli se vor organiza 
concursuri „inter-clase” având ca subiect – recitarea 
în cor a versurilor Imnului naţional.
** întrecerea să fie organizată sub controlul cadrelor didactice +
 a unor grupuri de părinţi
** după primul an de aplicare a acestui exerciţiu se vor putea apela
 şi alte texte din lirica naţională şi nu numai, dar tot în grup şi cu carcater de întrecere şcolară.
Argumentare 
Întreb retoric –
Cum este mai bine să înveţi, să dezvolţi cel de-al 
doilea sistem de comunicare, semnalizare - începând 
cu scrisul sau cu cititul ... ?

Eu optez pentru citit prioritar înaintea scrisului
evident aceste două mari laturi ale educării se 
completează una pe cealalta, dar, cel puţin în 
primele clase elementare (mai ales clasa I), 
gradual, propun ca cititul să fie prioritar faţă de scris.

A citi este mai simplu decat a scrie... şi asta dacă 
se face în grup (în cor) pot apărea situaţii 
psiho-moral-volitive care favorizeaza învătarea perfectă.

În grup elevii pot să se orienteze mai uşor asupra 
unor greşeli spre a nu le mai repeta în altă ocazie, 
tot aşa componenţii grupului învaţa să se 
autocorecteze şi să devină receptivi la unele 
valori specifice vieţii în colectiv, activitatea socializată etc.

Despre învăţarea, pe „nerăsuflate”, a Imnului…. 
nu mai este cazul de a pleda: aproape nimeni 
din tara asta nu ştie TOATE strofele şi asta este
 o mare ruşine pentru întreg neamul nostru; 
această deficienţă trebuie ameliorată cât mai 
grabnic posibil…!!!
Al doilea „pas”:
În şcolile în care această activitate (minimum) se arată 
a fi reuşită, realizabilă, se va „testa” efectul educaţional 
practic prin – începerea organizărilor cerute de acţiunea 
de înfiinţare a unor „cluburi şcolare” cu personalitate
 juridică şi în paralel cu activitatea şcolii de bază, fiecare
 ajutându-se una pe cealaltă.
„Clubul şcolii” trebuie să fie locul în care opţiunile 
extraşcolare, talentele, aspiraţiile unor elevi să-şi 
găsească locul în cel mai firesc mod, adică
 dacă unii profesori au o atracţie spre o activitate 
educativă, creatoare de valori morale şi chiar materiale, 
acel profesor va fi atras firesc de existenţa acestui club;
 dacă unii elevi sau colegi, prieteni ai acestora din alte 
medii şcolare, au înclinaţii extraşcolare deosebite şi care 
le face plăcere să le practice în mod organizat, sub 
supraveghere didactică, pentru aceştia, clubul şcolii
 poate deveni chiar o „a 2-a casa în care ei se vor 
simţi bine şi, poate, vor fi feriţi de unele influenţe nocive.
„Testarea” are loc prin:
1. organizarea (cu personalitate juridică) a clubului şcolii 
(statut, regulament etc.)
2. cu atragerea liber consimţită a cadrelor sensibile la 
activitatea clubului, aderare ce poate fi motivată şi material 
(există căi legale!)
3. cu atragerea elevilor în activitatea clubului pe două mari 
paliere: unul artistic şi unul sportiv, în limitele statului şi 
regulamentului de funcţionare a clubului etc.
** personalitatea juridică a clubului şcolii permite activităţi financiare 
legale: sponsorizări, atribuire de fonduri din surse extraşcolare, până
 la alocarea de fonduri de la Stat sau chiar din exterior;
** unele acţiuni pot beneficia de fondurile Statului în sensul angrenării
 clubului în acţiuni specifice unor ministere sau autorităţi: plantare de
 arbori, participări la campanii de curăţenie a mediului ş.a.m.d.
Al treilea „pas”:
Este de competenţa Statului, a Guvernului şi a Ministerelor 
direct vizate de acest demers; în esenţă şi până a intra în 
argumentări mai ample – este vorba despre reorganizarea
 subsistemului de sport şcolar,adică a 
Cluburilor sportive şcolare/ CSS.
Această acţiune trebuie să conducă înapoi în „şcoală”, 
forţa şi experienţa profesorilor-antrenori care, 
fie în cadrul orelor din programa EFS, fie în cadrul clubului şcolii, 
vor avea sarcina de a stimula participarea elevilor la diferite 
forme ale exerciţiului fizic iar pe elevii cei mai talentaţi să-i 
pregătească, să-i orienteze către practicarea în cadrul
sportului de performanţă (grupuri de copii, juniori + 
alte forme şi alte grupe de vârstă); evident aceiaşi 
atmosferă va fi susţinută şi în partea dedicată activităţilor artistice.

Consider că „viaţa” CSS-urilor trebuie să ia sfărşit; 
acest sistem a servit scopurilor propagandei de tip 
comunist, a avut şi laturi bune dar, în esenţă s-a fondat 
pe subminarea EFS-ului şcolar şi a dus la creerea 
artificială a unor forme superioare care nu aparţineau 
bazei ci unei elite de multe ori întâmplător apărute....
CSS-urile au generat antrenori de elită mondială 
(Belu, Bitang s.a.) dar a oferit „culcuş” nemeritat şi 
multor altor neaveniţi.

CSS versus EFS-ul şcolar nu trebuie să mai dăinuie!

** acest lucru poate părea greu de realizat dar nu este aşa – 
profesorii-antrenori / secţii din CSS, vor fi legaţi intrinsec de 
baza naturală, firească de selecţie;
** o serie de posturi TESA din schema de funcţionare a CSS-
urilor pot fi redirijate pentru o mai bună organizare a învăţămentului etc.

Al patrulea „pas”:

Se referă la organizarea piramidală, pe plan naţional a 
unei alte forme ale vechii „Daciade” – sub denumirea 
generoasă, provenită din antichitate
„MENS SANA IN CORPORE SANO”
La acest capitol avem destulă experienţă organizatorică,
se ştiu şi se pot sprijini multe activităţi, pot participa multe 
Ministere şi alte autorităţi ale Statului.
Principalul rost al acestei întreceri naţionale este să 
adune toate energiile tinerilor din şcoli şi din cluburile 
acestora, pornind chiar de la „acel concurs de recitare 
în cor a Imnului nostru” şi la campionate, întreceri,
 festivaluri în toate sferele de activitate artistică şi 
sportivă a tineretului nostru, acţiuni care trebuie 
remunerate consistent din Bugetul de Stat.

Al cincilea „pas”:

Având în vedere buna reprezentare şi imaginea bună 
a culturii româneşti peste hotare şi mai ales rezultatele 
la diferite forme de întrecere internaţională (olimpiade 
sportive, întreceri la diferite discipline şcolare, inventică ş.a.).

Statul nostru trebuie să promoveze un „export” de 
„capital cultural” prin deschiderea de şcoli satelit 
(bursiere) a bunelor noastre unităţi şcolare recunoscute 
(amănunte într-un materil special dedicat acestui subiect).
În acelaşi spirit – se vor face demersurile necesare 
ca din alte ţări, şcoli reprezentative, să-şi deschida 
porţile la noi în ţară; poate că ideea de reciprocitate 
ar fi foarte bine venită.

Efecte:
Se va creea o emulaţie atât pentru obţinerea burselor 
de către elevi şi profesori…, emulaţiea va avea ca suport 
ocazia mult apreciată de a învăţa, trăi în alte condiţii
 binefăcătoare din toate punctele de vedere.

Conducerile şcolilor, cadrele didactice şi, mai ales părinţii 
vor fi motivaţi pentru a lucra în acest sens; eforturile lor 
vor face ca fiecare acţiune a şcolii să capete valoare şi
 astfel se va ridica potenţialul educativ, cultural în masa 
celor vizaţi de aceste activităţi
FINAL:
Cei cinci „paşi” restanţi se pot recupera este nevoie 
de bune intenţii de ordin intelectual, fără nici un amestec
 politic sau de altă natură – totul trebuie făcut având în 
minte şi suflet cuvintele „a fi bine educat” cu referire 
la cât mai mulţi copii ai neamului nostru atât de 
amărât şi oropsit….

No comments:

Post a Comment