Sunday, November 18, 2012

Cum se scria acum 40 de ani 02




miercuri, 29 iunie 2011


Asa se scria ds. inot in 

urma cu cca 40 de ani.....02


In continuare, am recitit esalonarea mea 
a timpului dedicat practicarii inotului 
de performanta; l-am impartit, ca 
terminologie in 'stagii', in 5 stagii active..., 
ulterior mi-am dat seama ca mai exista
 inca un al 6-lea stagiu - 'dezantrenarea' 
- acest aspect era neinteresant pe acele
 vremuri - nu exista inca notiunea, 
termenul 'Masters', dar eu am simtit ca nu este deloc bine 
ca odata cu retragerea din sistemul competitional 'omul 
nostru' sa se lase brusc de efort. Am avut destule cazuri,
 mai ales la fete, cand dupa terminarea 'sportului'...., 
se remarca o crestere rapida in greutate iar de la acest 
aspect incepeau multe alte probleme de sanatate



La ora actuala activitatea Masters 
este mult apreciata si cuprinde din 
ce in ce mai multi practicanti ai 
inotului fie in forma cunoscuta '
inot sportiv' fie in intreceri de 
Triatlon sau Maraton

Ma pronunt mai apasat pentru
 aceasta categorie de 'sportivi' care iubesc apa si ideia de 
perfectiune, 'ia uite cat de bine mai pot sa inot eu'.....
pentru acestia, m-am grabit sa le facilitez o forma de concurs, 
mai usor si tentant: aplicarea conceptului BEST;

la aceste competitii Masters-BEST ar fi interesant faptul ca f.f. multi cetateni, care poate chiar nu au practicat inotul de performanta, pot inota, cu usurinta o lungime de 50m, fara a avea senzatii de disconfort de multi cunoscute [a], apoi, daca ar fi atat de usor sa inoti doar o lungime de bazin, dece nu am avea multi doritori de asemenea competii, caz in care organizarea seriilor ar trebui sa permita alcatuirea unor serii echilibrate; m-am gandit ca criteriul anilor, grupele de varsta, universal acceptat, ar putea fi inlocuit de un alt criteriu legat de deplasarea hidrodinamica a unui corp prin apa, cu o anumita viteza vs. o anumita rezistenta din partea apei [se stie ca Rezistenta la inaintare prin apa creste la patrat fata de cresterea vitezei... iar ca o consecinta Viteza ar fi bine sa creasca nu prin miscari obositoare si cu unele dispuse intr-un tempo mai lent iar acest lucru, in conceptul BEST este indirect, determinat de adoptarea 'vitezei marite dar cu miscari mai putine' /vezi Festina lente..., practica a aratat ca acest paradox nu se poate realiza decat in compania celei mai corecte tehnici de inot ] 

In acest sens, legat de conceptul BEST am gasit un criteriu 
obiectiv de organizarea a seriilor = perfect echilibrate si deci 
in conditii certe de 'faire-play'.

Se numeste 'Indicele personal de alunecare', care rezulta 
dintr-o formula simpla si a carui valoare este stabila, 
nu poti creste semnificativ Talia sau Circumferinta sub-axilara... 
dar poti 'creste' numarul de kilograme..., asa ca acest Indice 
merita sa fie calculat anual.

Seriile vor fi organizate dupa valoarea acestui indice si deci 
participantii fie ca sunt castigatori sau ultimii... stiu ca au 
concurat de la egal si ca numai corectitudinea tehnicii de inot, 
evident alaturi de alte conditii si calitati fizice, au determinat 
ordinea clasamentului, eventual ordinea acordarii premiilor, 
medaliilor etc.
Deci, asa cum am corectat periodizarea aceasta intr-o alta
 lucrare aparuta dupa 5 ani.... trebuie sa retinem ca, de fapt,
 exista 6 stagii mari in care INOTUL se manifesta in toate 
formele si splendorile sale..... [click de 2 roi pet a mari imaginile]
























No comments:

Post a Comment